29 maj 2009

Vänd andra kinden till..NOT!

Vi satt vid middagsbordet en dag och började prata om hur Liv var när hon liten. Om hur hon inte kunde säga jordgubbe utan sa jubbjubb och hur Mattias fick heta Tias i nästan ett år. Och om hur Björnen sover i sitt lugna bord. Jag berättade för Liv om den gången när jag skulle hämta henne på dagis och fröknarna berättade för mig att min lillsnäcka hade bitit en dagiskompis, i kinden. Hon var knappt ett och ett halvt år och hade precis börjat på dagis. Liv frågade då: Bet Cordelia tillbaka? Gör man det? frågade jag Liv. Ja det gör man och om någon slår mig då slår jag tillbaka, svarar Liv. Jag visste inte hur jag skulle reagera (jag skrattade inombords). För självklart är det fel att slåss även om du blir slagen först. Men å andra sidan måste man ju få försvara sig om man blir slagen. Jag är ingen förespråkare till Att vända andra kinden till. Däremot ska man alltid försöka lösa alla konflikter med ord, ett bra ordförråd kan lösa de flesta bråk. Och ett bra ordförråd det har hon verkligen min dotter. Och hårda nypor, det har hon efter mamma.

3 kommentarer:

  1. Bra tjej reder sig själv....
    Brås hon på mor tro? Gud vilka svåra moral man ställs inför att svara på, ja vad svarar man så att det blir rätt i hennes öron. Puss på er hoppas ni blivit friska

    SvaraRadera
  2. Ar hon Mike Tysons dotter eller?? Nya karate kid JR...wax on wax off.Puss

    SvaraRadera
  3. hoppas att du får en superduper morsdag!

    // Eva

    SvaraRadera